Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
Socialt arbete, livsvillkor och profession
Utbildning
Forskning
Samverkan
Om oss
Socialt arbete, livsvillkor och profession
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Kursplan
Litteraturlista
Kontakt
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
  1. HKR
  2. Socialt arbete, livsvillkor och profession
  3. Kursplan
  1. HKR
  2. Socialt arbete,...
  3. Kursplan

Socialt arbete, livsvillkor och profession
30 hp

Kurskod: SA8114

Beslut: Fastställd i nämnden 2010-11-18. Giltig från och med 2011-08-29 till och med 2013-08-28. Nedlagd 2025-02-26.

Nivå: Grundnivå

Ämne/områdeskod: Socialt arbete (SAA)

Utbildningsområden: Juridiska området 10%, Vårdområdet 10%, Samhällsvetenskapliga området 80%

Huvudområde: Socialt arbete

VFU-andel: -

Engelsk titel: Social Work, Life Conditions and Profession

Diarienummer: 2291/333-10

Allmänna uppgifter

Kursen ges inom Socionomprogrammet 210 hp. Studieform: Högskoleförlagd.

Fördjupningsnivå

G1N Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Förkunskaps- och behörighetskrav


Antagen till socionomprogrammet.

Innehåll

Moment 1: Livsvillkor i ett livsloppsperspektiv12 hp

Under ett inledande moment skall studenten skaffa kunskaper om de olika villkor som människor lever i såväl i Sverige som internationellt inklusive deras rättigheter, såsom mänskliga rättigheter. De levnadsvillkor som konstrueras som sociala problem och är aktuella för socialt arbete ingår. Med livsloppsperspektivet avses människans utveckling från födelse till död. Teorier om ålerstypiska beteenden och villkor problematiseras liksom de utmaningar som anser kopplade till olika perioder i utvecklingen. Vidare betraktas hur utvecklingen påverkas av varierande livsvillkor och grupptillhörigheter såsom klass, kön, sexualitet, etnicitet och dimensioner knutna till funktionsförmåga.

  • gemensamma: barn, ungdom, vuxenliv och ålderdom
  • specifika: genus, sexualitet, etnicitet och funktionsförmåga
  • välfärdssociologi och arbetslivssociologi
  • medborgarskap och rättigheter

Moment 2: Socialt arbete som forskningsområde 9 hp

Introduktion till forskning i socialt arbete, vetenskapligt och kritiskt förhållningssätt, läsning och författande av akademiska texter samt sökning av litteratur och andra material. Moment ger även en introduktion till socionomutbildningens pedagogik och lärandeformer, kommunikation och grupprocesser.

  • socialt arbete, teori och metod
  • vetenskapligt förhållningssätt
  • lärandets villkor
  • personlig och professionell utveckling
  • forskningsetik

Moment 3: Socialt arbete som profession 9 hp

Introduktion till det sociala arbetets utvecklingshistoria, såväl i Sverige som internationellt. Det sociala arbetets organisation som struktur och organisering som process studeras liksom profession som kategori och professionalisering som process. Kunskap betraktas i såväl medel- som resultatperspektiv. Vidare behandlas hur socialt arbete är organiserat inom den offentliga sektorn (t.ex. socialtjänsten) med ett kritiskt frågande: Hur bör socialt arbete vara organiserat för att bäst hjälpa socialt utsatta människor? Hur graden av organisatorisk specialisering (t.ex. uppdelning i funktioner eller problemkategorier) inom socialtjänstens individ- och familjeomsorg, påverkar socialarbetarnas arbetsvillkor, insatser och psykosociala hälsa tas också upp. Yrkesspecifika strävanden inom yrkets relation till omgivningen, bl.a. frågan om auktorisation och legitimation diskuteras. Momentet ger en översikt över olika verksamhetsfält för socionomer och ger kunskap om hur socialt arbete kan verka på interaktions-, organisations- och samhällsnivå. Här belyses sådant som missbruk och annan form av social exkludering, arbete med barn- och familj, utvecklingen från fattigvård via social hjälp till bistånd, samt socialt omsorgsarbete.

  • socialt arbete som praxis
  • möte med fältet
  • myndighetsutövning och rådgivning
  • professionsetik

Lärandemål

Kunskap och förståelse

Efter genomgången kurs ska studenten

  • kunna redogöra för det sociala arbetets historia (1)
  • visa på grundläggande kunskaper om socialt arbete som verksamhetsfält (2)
  • kunna beskriva och ge exempel på hur livsvillkor grundlägger och förändrar rådande förståelse av kulturella frågor, social rättvisa och sociala problem och rådande praxis i socialt arbete (3)
  • kunna identifiera grunderna för en kunskapsbas för praktiskt socialt arbete och visa på kunskaper om socialt arbete som forskningsområde (4)
  • visa på grundläggande kunskaper om vetenskapsteori, kvantitativ och kvalitativ vetenskaplig metod (5)
  • visa på grundläggande kunskap om grupprocesser (6)
  • visa på kunskaper om och insikter i innebörden av brukarperspektiv och myndighetsperspektiv inom socialt arbete (7)
  • kunna beskriva samband mellan levnadsförhållandens sociala konsekvenser och föreställningar om livsfaser, funktionsförmåga, missbruk, kriminalitet och andra riskfaktorer (8)
  • med egna ord beskriva relationen mellan socialt arbete och teorier/begrepp om medborgarskap, mänskliga rättigheter, delaktighet, utanförskap, avvikelse och rehabilitering (9).

Färdighet och förmåga

Efter genomgången kurs ska studenten

  • visa förmåga att kritiskt analysera påstående och föreställningar om sociala problem (10)
  • visa på grundläggande informationskompetens (11).

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter genomgången kurs ska studenten

  • para ihop och reflektera över grunderna i det sociala arbetets förhållningssätt och professionella etik (12).

Genomförande

Undervisningen sker i form av föreläsningar, grupparbeten under handledning, metodträning och seminarier.

Examination – prov och former

Delprov 1 (12 hp) Individuell skriftlig hemtentamen samt tematisk gruppuppgift som redovisas på seminarie. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas. Förväntade läranderesultat 3, 8 och 11 examineras.

Delprov 2 (3 hp) Workshop på tema lärande. Betygsgraderna U och G tillämpas. Förväntade läranderesultat 6 examineras.

Delprov 3 (6 hp) Salstentamen inom forskningsområde. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas. Förväntade läranderesultat 4 och 5 examineras.

Delprov 4 (9 hp) Salstentamen som profession. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas. Förväntade läranderesultat 1, 2, 7, 9, 10 och 12 examineras.

För betyget Godkänd på kursen krävs betyget Godkänd på samtliga delprov. För betyget Väl godkänd krävs därutöver att delprov omfattande minst 15 hp är Väl godkända.

Kursutvärdering

Kursutvärdering sker i enlighet med av högskolan utfärdade riktlinjer.

Beslut

Fastställd i nämnden 2010-11-18. Giltig från och med 2011-08-29 till och med 2013-08-28. Nedlagd 2025-02-26.

Revideringar

Övergångsbestämmelser

Student antagen till denna kurs äger rätt att examineras enligt densamma ett (1) år efter dess sista giltighetsdatum (se beslut ovan). Därefter examineras studenten i enlighet med vid examinationstillfället gällande kursplan.

Litteratur

Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.

Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.

Moment 1

  • Ahrne, Göran, Roman, Christine & Franzén, Mats (2008), Det sociala landskapet: En sociologisk beskrivning av Sverige från 1950-talet till början av 2000-talet. 4 upplagan. Göteborg: Korpen (351 s).

  • Andersson, Lars (red.) (2002), Socialgerontologi. Lund: Studentlitteratur (377 s).

  • Bäck-Wiklund, Margareta & Johansson, Thomas. (red) (2003), Nätverksfamiljen. Stockholm : Natur och kultur (305 s). Läsanvisningar Valda delar av kap 1, 2 och 15 (totalt 55 sidor)..

  • Börjeson, Bengt (2010), Förstå socialt arbete. 2 upplagan. Malmö : Liber (415 s). Läsanvisningar Kap. 10, 15-16..

  • FAS (2005), Äldres livsvillkor och behov : Socialtjänstforum - ett möte mellan forskning och socialtjänst : en konferens i Göteborg 5-6 april 2005. Stockholm : Forskningsrådet för arbetsliv och socialvetenskap (FAS) (84 s).

  • Fisher, David. I (2009), Mänskliga rättigheter : en introduktion. 5 upplagan. Stockholm : Norstedts Juridik (114 s).

  • Gordon, Linda (2002), Heroes of their own lives : the politics and history of family violence: Boston 1880-1960. Urbana. Ill. : Univ. of Illinois Press (383 s). Läsanvisningar Valda delar, cirka 200 sidor..

  • Hammarberg, Thomas (2006), Mänskliga rättigheter : konventionen om barnets rättigheter. Stockholm : Utrikesdepartementet (80 s). http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/40998

  • Johansson, Håkan (2008), Socialpolitiska klassiker. 1 upplagan. Malmö : Liber (236 s).

  • Lindqvist, Rafael (2009), Funktionshindrade i välfärdssamhället. 2 upplagan. Malmö : Gleerup (201 s).

  • Olsson, Eric (2009), Praktisk kunskap i socialt arbete : om naiva teorier i mötet med klienten. 1 upplagan. Malmö : Gleerup (151 s).

  • Persson, Lotta (2007), Upp till 18 : fakta om barn och ungdom. Stockholm : Barnombudsmannen (192 s). http://www.bo.se

  • Socialstyrelsen (2010), Social rapport 2010. Stockholm : Socialstyrelsen (313 s). Övrigt: Finns även som e-bok

Moment 2

  • Allwood, Carl Martin & Erikson, Martin. G (2010), Grundläggande vetenskapsteori för psykologi och andra beteendevetenskaper. 1 upplagan. Lund : Studentlitteratur (180 s).

  • Börjeson, Bengt (2010), Förstå socialt arbete. 2 upplagan. Malmö : Liber (415 s). Läsanvisningar Kap.22-24.

  • May, Tim (2001), Samhällsvetenskaplig forskning. Lund: Studentlitteratur (297 s).

  • Sunesson, Sune (2003), ”Socialt arbete – en bakgrund till ett forskningsämne” i Högskoleverket och FAS, Socialt arbete en nationell genomgång av ämnet. Stockholm: Högskoleverket och FAS (56 s).

Moment 3

  • Börjeson, Bengt (2010), Förstå socialt arbete. 2 upplagan. Malmö : Liber (415 s). Läsanvisningar Kap. 1-9, 11-14, 17-18, 20-21, 25..

  • Hübner, Lena & Billinger, Kajsa (red) (2009), Alkohol och droger : samhällsvetenskapliga perspektiv. 1 upplagan. Malmö : Gleerup (259 s).

  • Knutagård, Hans (2002), Introduktion till verksamhetsteori. Lund : Studentlitteratur (179 s).

  • Lander, Ingrid, Pettersson, Tove & Tiby, Eva, red (2003), Femininiteter, maskuliniteter och kriminalitet: Genusperspektiv inom svensk kriminologi. Lund: Studentlitteratur (352 s).

  • Socialstyrelsen (2001), Utan fast punkt: om förvaltning, kunskap, språk och etik i socialt arbete. Stockholm: Socialstyrelsen (168 s). Övrigt: Finns även som e-bok http://www.sos.se

Vetenskapliga artiklar i omfattningen totalt 200 sidor tillkommer i samråd med kursansvarig lärare. Grupperna söker och väljer kompletterande litteratur till grupparbeten relaterat till frågeställning och problemområde, bland referenslitteraturen och med hjälp av bibliotekets resurser. När det angetts att litteraturen även finns tillgänglig som e-bok finns länk till den elektroniska publikationen i Libris (http://libris.kb.se)

Kortadress: www.hkr.se/ksa8114

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025